.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شخصيت‌ها كجا ساكنند؟



وزير مسكن: طعم واقعي مسكن مهر؛ سال آينده
علي نيكزاد
«بخش مسكن در سال 88 با سه رويداد مهم و به يادماندني روبه‌رو شد كه به نظرم هر سه رويداد بازتاب اقدامات جدي دولت و پيگيري‌هاي مسوولان بود.رويداد اول قرار گرفتن طرح مسكن مهر در مدار توليد و ساخت‌وساز بود: طبق آمارهايي كه كميته پيگيري وزارت مسكن ماهانه از حجم پيشرفت پروژه‌هاي 99 ساله در 30 استان كشور تهيه مي‌كند، در 6 ماه دوم سال 88، شاخص‌هاي مربوط به ساخت‌وساز در اين طرح ملي رشد چشمگير داشت. آخرين آماري كه دو روز پيش به دست من رسيد، نشان مي‌دهد پي‌ريزي ساختمان‌ها در مسكن مهر از 200 هزار واحد در بهمن‌ماه، هم‌اكنون به 310 هزار واحد در اسفندماه رسيده است. الان هيچ استاني وجود ندارد كه روي زمين‌هاي 99 ساله آن اقدامي نشده باشد.
رويداد دوم شروع دوره رونق ساخت در اوج تعادل قيمت مسكن بود. در سه ماه سوم امسال ساخت‌وساز طبق آمار بانك مركزي نسبت به نيمه اول سال رشد كرده است. امسال برخلاف دوره‌هاي گذشته، سازنده‌ها در حالي تصميم به فعاليت گرفته‌اند كه هيچ نشانه‌اي از افزايش قيمت مسكن مشاهده نمي‌شود. اين روند مي‌تواند زمينه تعادل بيشتر بازار مسكن را به همراه داشته باشد.
رويداد سوم كه به نظرم مهم‌تر از بقيه است، اراده دولت براي تامين بيش‌از 80 درصد از هزينه ساخت مسكن مهر بود كه در نهايت منجر به دو اتفاق؛ يكي افزايش تسهيلات و ديگري قرض‌الحسنه شدن تسهيلات شد.»
پيش‌بيني سال جديد: «در سال جديد، بازار ساخت‌وساز مسكن مهر از هر نظر براي تامين خواسته متقاضيان آماده است. با حمايت بانكي كه از جانب پرداخت تسهيلات ساخت قرار است انجام شود، چنانچه روند رو به رشد صدور پروانه‌هاي ساختماني شدت بگيرد، نيمه سال آينده از يك‌سو شاهد قدبرافراشتن ساختمان‌هاي متعدد روي زمين‌هاي 99 ساله خواهيم بود و از سوي ديگر آن دسته از مردمي كه به هر دليل طرح مسكن مهر را براي صاحب‌خانه شدن انتخاب نكرده‌اند مي‌توانند تحت‌تاثير آرامش قيمت‌ها، از بازار مسكن خريد كنند.سال آينده اگر مردم همت كنند، طعم واقعي مسكن مهر چشيده خواهد شد.»
محل سكونت: ميدان فاطمي، خانه سازماني وزارت كشور.


وزير سابق مسكن: امسال ركود، سال آينده لزوم رونق
محمد سعيدي‌كيا
«سال 88 سال ركود توليد مسكن بود، سال 89 بايد سال لزوم رونق توليد مسكن باشد.»سعيدي‌كيا كه در حال حاضر رياست هيات‌مديره گروه ساختماني تدبير متعلق به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام را بر عهده دارد، معتقد است: «در سال‌جاري توليد واقعي مسكن به مراتب كمتر از نياز موثر بوده است بنابراين بايد سال آينده حداقل يك ميليون و 400 هزار واحد مسكوني ساخته شود تا نياز سالانه يك ميليون واحد مسكوني پاسخ داده شود.»«سال 86 توليد مسكن با احداث يك ميليون واحد ركورد زد. و در سال 87 نزديك به 900 هزار واحد ساخته شد.»
محل سكونت: شهرك غرب، برج 7 هرمزان


رييس شوراي شهر تهران: اطلاع لحظه‌اي از ساخت‌وساز
مهدي چمران
«امسال بر اساس طرح جامع و تفصیلی مقرر شد با مشخص شدن محدوده‌های مشخص املاک هر منطقه مردم بدون مراجعه به شهرداری از موقعیت ملک، چگونگی ساخت‌وساز در مناطق و سایر جزئیاتی که مربوط به شهرداری است مطلع شوند.»
محل سكونت: حوالی میدان نوبنیاد


كارشناس ارشد اقتصادي: ركود ادامه خواهد داشت
محمد خوش‌چهره
نماینده سابق مجلس مهم‌ترین اتفاق بازار مسکن در سال‌جاری را تعمیق رکود مسکن می‌داند.
پيش‌بيني سال جديد: رکود مسکن کماکان ادامه خواهد داشت و روند کاهش قیمت‌ها نیز ادامه خواهد یافت.
محل سكونت: سعادت‌آباد، جنب پل مدیریت، آپارتمان 167 متری، مستاجر


دبير سامانه معاملات املاك: خط اعتباري مسكن مهر شاهكار بود
مقداد همتي
«تسهيلات بانكي در ساخت‌وساز حرف اول را مي‌زند. يكي از دلايل عدم توفيق وزراي قبلي مسكن عدم همراهي سيستم بانكي كشور با بخش مسكن بود، اما مهم‌ترين اتفاقي كه امسال در بخش مسكن به‌ويژه مسكن مهر افتاد متقاعد كردن بانك مركزي به اختصاص خط اعتباري براي مسكن مهر بود كه اين را بايد شاهكار دولت نهم و دهم عنوان كرد. خط اعتباري مسكن مهر كمترين آثار تورمي را به همراه دارد و بازپرداخت آن نيز از سوي مردم با كمترين معوقات روبه‌رو است.»
محل سكونت: لويزان، متراژ: حدود 80 متر مربع


معاون توليد وزير مسكن: قيمت مسكن 30 درصد كاهش يافت
ابوالفضل صومعه‌لو
«مهم‌ترين واقعه سال‌جاري در بازار مسكن كاهش قيمت به ميزان حدود 30 درصد است، اين اتفاق كه طي دو دهه اخير بي‌سابقه بوده، دسترسي خانوارهاي با درآمد كمتر را به مسكن تا حدي تسهيل كرد. روند ساخت‌وساز مسكن مهر در سال‌جاري نيز از رونق مناسبي برخوردار بوده، به طوري كه در سال 88 جهت احداث 275 هزار واحد مسكوني پروانه ساختماني صادر گرديده، همچنين بالغ بر 278 هزار واحد به مرحله پي‌سازي و 106 هزار واحد به مرحله اسكلت و سقف و 40 هزار واحد به مرحله سفت‌كاري رسيده‌اند كه اين موضوع از عوامل مهم در روند كاهش قيمت مسكن بوده است. از سوي ديگر، نرخ افزايشي پروانه‌هاي صادر شده ساختماني در سال‌جاري از آبان‌ماه مجددا آغاز و نشانه‌هاي رونق ساخت‌وساز در بخش مسكن نمايان شده است.»
پيش‌بيني سال جديد: «با توجه به رونق ساخت‌وساز در مسكن مهر در سال‌جاري پيش‌بيني مي‌شود كه اين روند در سال 89 با شتاب بيشتري ادامه پيدا كند كه اين منجر به افزايش حجم فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌ در بخش گرديده و باعث بهبود وضعيت مسكن خواهد شد.
محل سكونت: سعادت‌آباد


مدير كل دفتر اقتصاد مسكن وزارت مسكن: حباب قيمت كاملا تخليه شد
محمود جهاني
«بازار مسكن كشور در سال 88 شاهد تحولات نسبتا زيادي هم در زمينه عملكردي و هم در زمينه سياست‌گذاري بوده است. در زمينه عملكردي، تخليه كامل حباب قيمتي كه در سال 1385 و 1386 ايجاد شده بود از جمله مهم‌ترين اتفاقات به شمار مي‌رود. به گونه‌اي كه براي اولين بار شاهد كاهش بيش‌از 30 درصدي قيمت مسكن بوديم. در طول سال 1388 شاخص قيمت مسكن مجددا با شاخص تورم منطبق شد در همين ارتباط تداوم ركود ساخت‌وساز كه از نيمه دوم سال 1387 آغاز شده بود نيز قابل ذكر است و به تناسب كاهش قيمت مسكن، كاهش تقاضا براي صدور پروانه ساخت به وقوع پيوسته است البته در دو ماه پاياني سال براساس اطلاعات منتشره توسط شهرداري‌ها، اين روند كاهش متوقف و صدور پروانه‌ها از روند افزايشي نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شد.امسال همچنين تحول در پيشرفت برنامه مسكن مهر اتفاق افتاد كه به دنبال تمهيدات انجام شده آمار پروانه‌هاي صادره مسكن مهر تا پايان سال به حدود 500 هزار واحد بالغ گرديد و از اين تعداد افزون بر 300 هزار واحد مرحله پي و 50 هزار واحد نيز مرحله سفت‌كاري را پشت‌سر گذاشته و حدود 15 هزار واحد به بهره‌برداري رسيد.»
پيش‌بيني سال جديد: در سال 1389 به نظر نمي‌رسد انتظارات تورمي ناشي از تقاضاي سوداگرانه در بازار شكل بگيرد، اما با توجه به نزديك شدن قيمت بازاري به قيمت واقعي، توان پرداخت متقاضيان واقعي نيز به تدريج تقويت خواهد شد و تقاضاي موجود در بازار از نوع تقاضاي سكونتي خواهد بود. البته چنانچه قانون هدفمندسازي يارانه اجرا گردد با توجه به انرژي‌بري اقلام عمده ساختماني از جمله تيرآهن، سيمان، آجر و ... چنانچه حمايت‌هاي هدفمند و موثر از طرف دولت در ارتباط با برنامه‌هاي تامين مسكن و حمايت از فن‌آوري‌هاي نو اتخاذ نگردد تا زمان اصلاح روش‌هاي ساخت كه حداقل به يكي دو سال زمان نياز دارد، شاهد فشار هزينه از يك طرف و كاهش تقاضاي موثر به ويژه در گروه‌هاي ميان در آمدي خواهيم بود و در اين صورت در كوتاه‌مدت پديده ركود - تورمي بر بازار سايه خواهد افكند.
محل سكونت: سعادت‌آباد


دبير اتحاديه كشوري مشاوران املاك: موفقيت در رهگيري معاملات
عليرضا شعبان‌پور
«در سال‌جاري استفاده از سامانه ثبت هوشمند معاملات املاك و مستغلات (سامانه رهگيري) توسط بنگاه‌هاي مسكن سراسر كشور عملياتي شد و ثبت كليه معاملات مسكن در اين سامانه منجر شد سوداگران ملك و همچنين مشاوران فاقد پروانه كسب از بازار حذف شوند و به همين دليل قيمت مسكن به خاطر مصرفي‌شدن بازار كاهش پيدا كرده‌است.»
پيش‌بيني سال آينده: آرامش قيمت‌ها در بازار مسكن برقرار مي‌شود و بخصوص در فصل تابستان كه نقل و انتقال‌ها در بازار مسكن رشد مي‌كند، به‌خاطر رصد معاملات، سوداگران فرصت حضور و سودجويي نخواهند داشت.
محل سكونت: چالوس، خيابان راديو دريا، 75 مترمربع، مستاجر


رييس كانون سراسري انبوه‌سازان: مسكن مهر اهميت پيدا كرد
ايرج رهبر
«طرح مسكن مهر در سال‌جاري شدت بخشيده شد و اهميت بيشتري براي دولت پيدا كرد. از سوي ديگر منابع مالي اين طرح تامين اعتبار شد و متولي بانكي پيدا كرد، طوري كه بانك مسكن مسوول پرداخت تسهيلات شد.»
محل سكونت: خيابان شريعتي، روبه‌روي ميرداماد، كوچه قبا، مالك


عضو شوراي شهر تهران: رهگيري بازار را به كنترل درآورد
رسول خادم
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است: «سال 88 اتفاق قابل تاملی در حوزه مسکن رخ نداده، اما مهم‌ترین اتفاقي که تا حدودی کنترل بازار را در دست گرفت الزام استفاده از کد رهگیری برای ثبت قانونی معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک بود كه باعث شد تا حدودی از حجم تخلفات در بازار خرید و فروش مسکن کاسته شده و واسطه‌ها کمرنگ شدند.»
محل سكونت: تهران پارس، مالك


عضو كميسيون عمران: نمايش روي زمين‌هاي 99 ساله
محسن نريمان
«مسكن مهر در سال‌جاري چه بخواهيم، چه نخواهيم در صدر تحولات و اتفاقات بازار مسكن بوده است. هر چند برخي اقدامات نمايشي مانع از اين شده كه متقاضيان صاحب‌خانه شوند. »
پيش‌بيني سال جديد: سال آينده بخشي از ثبت‌نامي‌هاي مسكن مهر بتوانند وارد اين خانه‌ها شوند.
محل سكونت: ولنجك، مالك 12 ساله


ريیس کانون کاردان‌های فنی ساختمان: مسكن رونق مي‌گيرد
مهدی موذن
«مهم‌ترین اتفاق بازار مسکن در سال 88 حاکمیت نگاه جدید به مسکن مهر است که در موفقیت مسکن مهر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»
پيش‌بيني سال جديد: احتمالا سال آینده بازار مسکن رونق مي‌گيرد
محل سكونت: سه راه طالقانی، آپارتمان 100 متری، مستاجر


توليدكننده مصالح ساختماني: استاندارد اجباري شد
علي اصغر كيهاني
«دولت مصمم شد، آيين‌نامه نظارت بر استانداردهاي اجباري در مراحل توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختماني استاندارد را اجرايي كند. اين اتفاق باعث شده در نيمه دوم امسال، تقاضا براي خريد از كارخانه‌هايي كه مصالح استاندارد توليد مي‌كنند افزايش پيدا كند كه نتيجه آن تعطيلي يا اصلاح توليد در واحدهاي فاقد علامت استاندارد است. هم‌اكنون نظام مهندسي استان تهران بر اجراي آيين‌نامه استفاده از مصالح استاندارد تاكيد كرده و قرار است با همكاري ويژه موسسه استاندارد استان تهران، برخورد با ساخت‌وسازهايي كه از مصالح غيراستاندارد استفاده مي‌كنند به‌صورت جدي از سال آينده انجام شود.»
محل سكونت: نياوران، ويلايي، متراژ حدود 350 متر، مالك


معاون وزير مسكن در شهرهاي جديد: تسلط تاريخي دولت بر بازار مسكن  جمشيد نورصالحي «حضور انبوه‌سازان در مسكن مهر و انجام كار به اين بزرگي توسط نيروهاي متخصص، اين طرح را فعال كرد. امسال قيمت مسكن در آستانه قيمت واقعي حفظ شد و تسلط دولت بر شرايط بازار براي اولين بار در طول تاريخ برقرار شد.» پيش‌بيني سال جديد: حداقل 300 هزار واحد مسكوني مهر به بهره‌برداري مي‌رسد و شرايط تثبيت قيمت مسكن فراهم خواهد شد. محل سكونت: خانه سازماني وزارت مسكن، ونك، خيابان شهيد خدامي.


مديرعامل شركت مپسا: صنعتي‌سازي به دور از اسم و رسم‌ها
سيدحسن قلعه‌نوعي
«اتفاقی که سال‌ها بخش مسکن منتظر تحقق آن بود صنعتی‌سازی مسکن و استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی بود، فن‌آوري که با ایجاد همدلی، همفکری و همراهی در بین دستگاه‌های مرتبط در سال 88 محقق گردید. تنظیم افکار، همسو نمودن اهداف و سیاست‌ها در بین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، پذیرش تفکر سیستمی و اقدامات حول یک محور هدایت‌گر از جمله اقداماتی بود که با درایت وزیر محترم مسکن شاهد شکوفایی آن بودیم. صنعتی‌سازی مسکن در سالی که سپری شد با عشق و علاقه و به دور از اسم و رسم‌ها دنبال شد و افق روشن مسکن را ترسیم نمود.»
پيش‌بيني ‌سال جديد: صنعتی‌سازی و استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی به منزله آماده کردن اراضی، شخم زدن زمین و کاشت بذرهای مناسب و موردنیاز بوده و می‌توان انبوه تقاضای مردم برای خانه‌دار شدن در قالب مسکن مهر را همچون سحاب رحمت و انتظار آنها برای بارور شدن دانست که استفاده از این فرصت طلايی می‌تواند متقاضیان مسکن را شاد كند.
محل سكونت: تهران- آپارتمان شخصي


معاون وزير بازرگاني: فضاي مه‌آلود بازار مسكن شفاف شد
محمد صادق مفتح
«مهم‌ترين عامل كاهش قيمت مسكن در سال 88 كه نرخ آن نسبت به سال 87 بيشتر هم بوده است، اقدام دولت براي رهگيري معاملات ملكي بوده كه باعث شد سفته‌بازي و سوداگري در بازار مسكن خاتمه پيدا كند. اين سامانه فضاي مه‌آلود بازار مسكن را شفاف و قابل رصد كرد، طوري كه محتكران و سفته‌بازها در اين فضاي شفاف جرات ورود ندارند.»
پيش‌بيني سال جديد: روند معاملات در بازار مسكن با تعديل قيمت‌ها همراه خواهد شد.
محل سكونت: پاسداران، مالك


كارشناس مسكن: دخالت دولت در مسكن مهر بي‌نتيجه است
بيت‌ا... ستاريان
«در حوزه مسكن طي سال‌جاري اتفاق مهمي كه بتواند تغيير و تحول ايجاد كند، نيفتاد. اما دخالت دولت در مسكن مهر بيشتر شد يعني برخلاف رويه‌هايي كه هميشه دولت به عنوان سياستگذار و هدايتگر بود، اين بار خودش دخالت مديريتي هم كرد. دخالت دولت قطعا نتيجه نخواهد داد.»
پيش‌بيني سال جديد: مشكلات مسكن مهر افزون‌تر خواهد شد.
محل سكونت: سعادت‌آباد، آپارتمان، مالك


عضو كميسيون عمران: تعاوني‌هاي مسكن به خودشان آمدند
مهرداد لاهوتی
«آغاز صنعتی‌سازی و پیشرفت مسکن مهر در نیمه دوم سال 88 از مهم‌ترین اتفاقات مثبت حوزه مسکن در سال 88 است. امسال به دلیل ایجاد بازار رقابتی بین بخش خصوصی و تعاونی‌ها، ساخت‌وساز در مسکن مهر در نیمه دوم سال 88 سرعت گرفت.»
پیش‌بینی سال جديد: رشد سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت‌وساز بر خلاف سال راکد 88
محل سكونت: جنت‌آباد، آپارتمان 100 متری، مستاجر


سخنگوي كميسيون عمران: افق روشن در مسكن
ابوالقاسم رحمانی
«بازار مسکن در سال 88 تحول خاصی نداشته و فقط در بخش مسکن مهر یک سری افق‌های روشن ایجاد شده است.
پيش‌بيني سال جديد: شرایط فعلی بازار مسکن تداوم خواهد یافت.
محل سكونت: ملاصدرا، آپارتمان 95 متری، مالك


معاون سابق وزارت مسكن: كمبود شديد عرضه
منوچهر خواجه‌دلويي
خواجه‌دلويي تا همين 3 ماه پيش معاون ارشد وزارت مسكن بود، طوري كه برخي به او لقب «دست راست» وزير مسكن – در دوره سعيد‌ي‌كيا - را داده بودند.
او در تحليل خود از سالي كه گذشت، گفت: «امسال سه اتفاق خوب و يك اتفاق بد افتاد: اتفاق بد مربوط به بخش عرضه مسكن است كه متاسفانه در سال 88 افت جدي در ساخت‌وساز داشتيم، طوري كه تعداد واحدهايي كه امسال به بازار عرضه شد نصف ميزان سال گذشته بود.سه اتفاق خوب نيز به ترتيب در بخش تقاضا، ساخت مسكن مهر و كيفيت ساخت افتاد. در سال‌جاري مسكن مهر عملياتي شد كه البته بخشي از آن طبيعي بود به دليل آنكه در سال‌جاري مسكن مهر از مرحله پالايش و آماده‌سازي زمين به ساخت رسيد. همچنين مشكل تسهيلات بانكي رفع شد و انبوه‌سازان نيز وارد اين طرح ملي شدند. در بحث كيفيت نيز مهم‌ترين اتفاق تصويب آيين‌نامه كاهش مصرف سوخت در بخش مسكن‌ بود.»
پيش‌بيني سال جديد: بهبود وضعيت توليد مسكن
محل سكونت: شهرك غرب، برج‌هاي هرمزان، مستاجر


رييس سازمان مسكن تهران: 1000 واحد مسكوني مهر در تهران واگذار شد
ابوالفضل مشكيني
«از ديدگاه بنده واگذاري اولين سري مسكن مهر در دهه فجر امسال مهم‌ترين اتفاق بخش مسكن بود. چون مردم باورشان شد كه مسكن مهر ساخته مي‌شود و قابل سكونت خواهد بود. از مهرماه تا پايان سال 88 رشد سريع در بحث آغاز به ساخت مسكن مهر را داشتيم كه تحولات مديريتي در آن موثر بود. در اين مدت پروژه‌ها از آماده‌سازي درآمدند و به مرحله ساخت رسيدند. امسال حدود 1100 واحد مسكوني مهر در استان تهران واگذار شد.»
پيش‌بيني سال جديد: تا پايان سال 89 بايد 60 درصد از واحدهاي مسكوني مهر به نتيجه برسد و از مرحله پي‌ گذشته باشد.
محل سكونت: ولنجك، مالك


نايب رييس كانون انبوه‌سازان: تير خلاص به ما زدند
مجتبي بيگدلي
وي مهم‌ترین واقعه حوزه مسکن در سال‌جاری را افزایش نرخ سود ساخت مسکن از 12 درصد به 24 درصد می‌داند و عنوان می‌کند، این رویکرد حکم یک تیر خلاص برای ضربه زدن به بازار مسکن را داشته است.
محل سكونت: ولنجك، ‌آپارتمان 130 متري، مالك


ريیس جامعه مهندسان شهرساز: كاهش ساخت و ساز
علی نوذرپور
«مهم‌ترین اتفاق بازار مسکن در سال 88 کاهش آمار صدور پروانه‌های ساختمانی است که این اتفاق هم به ضرر بازار مسکن و هم به ضرر مدیریت شهری به لحاظ کاهش درآمدهای پایدار بوده است.»
محل سكونت: اکباتان، آپارتمان 140 متری، مستاجر


وزير مسكن دولت آقاي خاتمي: بي‌برنامگي
علي عبدالعلي‌زاده
«بي‌سياستي و بي‌برنامگي در حوزه مسكن را بايد مهم‌ترين واقعه سال بازار مسكن دانست،البته بيچارگي انبوه‌سازان را هم بايد اضافه كرد.»وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در نيمه دوم امسال بازار ساخت‌وساز انبوه‌سازان تحت‌تاثير مسكن مهر رونق گرفته است؟ گفت: «هرگز اين طور نيست. انبوه‌ساز به معني انبوه‌ساز بزرگ و صاحب‌نام هيچ وقت وارد پروژه‌اي كه سر و ته آن مبهم است، نمي‌شود.» وزير مسكن دولت آقاي خاتمي، همچنين درباره اينكه آمار بانك مركزي از صدور پروانه در نيمه دوم امسال، از كاهش نرخ رشد منفي حكايت دارد، افزود: «ساخت‌وساز هنوز در سرازيري است و بهبود پيدا نكرده است.»
پيش‌بيني سال جديد: تحولي نيز در بازار مسكن اتفاق نخواهد افتاد.
محل سكونت: شهرك غرب، برج‌هاي هرمزان


شهردار تهران: تسهيلات ويژه بافت فرسوده
محمدباقر قاليباف
شهردار تهران ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت‌های فرسوده را مهم‌ترین اتفاق حوزه مسکن در سال 88 عنوان مي‌كند و معتقد است: «اثرات مثبت اين اقدام شهرداري سال آينده در بازار مسكن منعكس مي‌شود.»
براساس این تسهیلات کلیه عوارض ساخت از تراکم تا پروانه ساختمان رایگان بوده و مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر هیچ هزینه‌ای به جز هزینه ساخت پرداخت نمی‌کنند و کلیه هزینه‌های مربوط به شهرداری رایگان است.
محل سكونت: منطقه 4، انتهاي بلوار زين‌الدين، بلوار استقلال، مجتمع مسکونی صدف، مالك


كارشناس ارشد مسكن: همه چيز شده مسكن مهر؛ خطرناك است
مينو رفيعي
«امسال تورم مسكن مهر را داشتيم. به اين معني كه همه برنامه‌هاي دولت و وزارت مسكن در مسكن مهر خلاصه شده بود و ساير برنامه‌هاي شهرسازي با ابهام روبه‌رو بود. در سال 88 در عين حال، مسكن مهر پيشرفت داشت. چون كارهاي قبلي به مرحله اجرا رسيده و گيرهاي اصلي نظير تامين مالي حل شده است.»
پيش‌بيني سال جديد: مسكن مهر امسال تكان خورده و سال آينده نتايج بهتري خواهد داد. اما آنچه را كه دولت از آن غفلت كرده، تعيين تكليف سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي است كه اگر سال آينده احيا نشود، بازار مسكن با كمبود شديد عرضه روبه‌رو خواهد شد. دولت بايد آگاه باشد كه فقط مسكن مهر نمي‌تواند نياز بازار مسكن را تامين كند. سال آينده احتمالا تكان‌هايي را در بازار مسكن شاهد خواهيم بود.
محل سكونت: ساختمان‌هاي آ.اس.پ، خانه ويلايي، متراژ: 330 متر، مالك


رييس اداره تعاون تهران: سال آينده مسكن مهر متحول مي‌شود
محمود حيدري
«مهم‌ترين اتفاق سال 88 در بخش مسكن، افزايش تسهيلات مسكن مهر و در تهران شروع عمليات ساختماني بخش عمده‌اي از تعاوني‌ها بود. البته بخشي از پيشرفت‌هاي ماه‌هاي اخير در مسكن مهر طبيعي و مربوط به اقدامات گذشته بود، اما بخشي هم نتيجه تصميمات جديدي بود كه اتخاذ و اجرا شد.»
پيش‌بيني سال جديد: تحول اساسي در مسكن مهر اتفاق مي‌افتد.
محل سكونت: كرج، گوهردشت، 33 سال سكونت، مالك


مديرعامل شهر جديد پرند: برنامه‌ريزي براي حركت
سعيد صابوني
«مهم‌ترين اتفاقي كه امسال در بازار مسكن افتاد برنامه‌ريزي براي اجراي بزرگ‌ترين طرح دولت در بخش مسكن بود. امسال دولت 5 برنامه استراتژيك براي مسكن مهر تصويب و اجرايي كرد. اختصاص خط اعتباري، هماهنگي بين دستگاه‌ها، تامين مالي براي خدمات روبنايي و زيربنايي زمين‌هاي 99 ساله، افزايش تسهيلات مسكن مهر و كاهش نرخ سود.»
پيش‌بيني سال جديد: سال آينده بايد يك ميليون واحد مسكوني مهر ساخته و تحويل متقاضيان شود كه اگر اين اتفاق بيفتد كه بايد هم بيفتد، انقلاب بزرگي در بازار مسكن خواهد شد.
محل سكونت: بالاتر از ميدان انقلاب، خيابان كارگر شمالي، مستاجر


رييس اتحاديه مشاوران املاك: رهگيري به بنگاه‌ها شخصيت داد
قلي خسروي
«ميزان كاهش قيمت مسكن در سال‌جاري نسبت به پارسال بيشتر بود. امسال راه‌اندازي سامانه كد رهگيري باعث شد مشاوران املاك از شخصيت كاري ويژه‌اي برخوردار شوند.»
محل سكونت: ونك‌پارك، برج دماوند طبقه 14، متراژ: 200 متر، مستاجر


كارشناس مسكن: ركود سال آينده هم هست
كمال اطهاري
«رکود مسکن همچنان تا پایان سال 88 ادامه داشت و همین مساله تمامی اتفاقات حوزه اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داده و بی‌رنگ کرده است. سیاست‌های عجولانه‌ اثرات جبران‌ناپذیری در آینده خواهد داشت.»
پيش‌بيني سال جديد: رکود فعلی بازار مسکن در سال آینده نیز ادامه پیدا کند؛ چراکه با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد جهانی و تحریم‌ها به نظر نمی‌رسد بخش مسک?

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.